"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Va punem la dispozitie traducerea din limba engleza a ceea ce s-a numit „An Evangelical Manifesto”, Un Manifest Evanghelic. A fost prezentat public in data de 7 mai 2008 de catre un grup de invatatori si teologi din America. Manifestul a starnit multe comentarii si de aceea am considerat potrivit sa publicam o traducere a acestuia. Pentru cititorii de limba engleza, acesta poate fi accesat on-line la adresa www.evangelicalmanifesto.com. Asteptam reactiile dumneavoastra pe adresa redactiei.

 

UN MANIFEST EVANGHELIC
O declaratie despre identitatea evanghelicilor si un angajament public. Constienti fiind de momentul istoric in care traim si provocarile enorme cu care se confrunta umanitatea in general si confratii nostrii crestini din intreaga lume, noi in calitate de lideri din America si membrii ai uneia dintre cele mai mari credinte crestine si in acelasi timp in crestere rapida: Evanghelicii-semnam aceasta declaratie.
Evanghelicii nu au un lider sau un purtator de cuvant oficial, asa ca nici unul din noi nu vorbeste in numele tuturor evanghelicilor sau nici macar cel putin al celor care se declara.
Noi vorbim in numele nostru dar in acelasi timp ca si un grup reprezentativ al evanghelicilor din America.
Noi recunoastem cu deplina modestie ca radacinile noastre istorice si spirituale se intind in afara acestei tari, ca o mare majoritate a evanghelicilor se afla in Sud (America de Sud) mai degraba decat in Nord si ca noi in America am avut o infuzie recenta de evanghelici din America Latina, Africa si Asia.
Deci noi suntem o mica parte dintr-o miscare care este raspandita in intreaga lume. Impreuna cu ei, noi sunem angajati in a trai credinta adevarata si trata cu seriozitate chemarea noastra in lumea de astazi.
Acest dublu scop, enuntat in declaratia nostra este in primul rand si pentru a reduce confuzia cu care este insotit termenul „Evanghelic” in Statele Unite si in lumea vestica de astazi si apoi de a clarifica pozitia noastra fata de subiectele care au dus la consternare si confuzie, in viata publica, cu privire la Evanghelici.
Ca unii din cei care umblam pe „calea ingusta” preocuparea noastra nu este pentru a castiga popularitate sau aprobarea cuiva. Nici nu vrem sa pozam ca victime sau sa protestam din cauza discriminarii. Cu certitudine noi nu avem parte de persecutii cum au fratii nostri din alte parti ale lumii. Multele probleme cu care se confrunta astazi evanghelicii din America sunt cel cauzate de noi insine. Daca ar fi sa protestam, protestul nostru ar trebui sa inceapa cu noi insine.
Mai degraba noi suntem in dificultate din cauza faptului caci confuzia si degradarea cu care este inconjurat termenul „evanghelic” a crescut asa de profund incat semnificatia si importanta lui sunt pierdute.
Multi din afara miscarii Evanghelice au indoieli daca termenul „evanghelic” mai reprezinta ceva pozitiv si multi din interiorul ei se intreaba daca termenul mai este folositor scopului miscarii evanghelice.
In contrast cu aceste indoieli, noi declaram cu curaj, caci daca noi vom defini cu claritate ce semnificatie are termenul Evanghelic noua nu ne este rusine sa fim Evanghelici. Noi credem ca termenul este important din cauza mesajului pe care il transmite. O intelegere adecvata a termenului Evanghelic poate aduce propria lui contributie nu numai pentru biserica ci si pentru intreaga lume, si in special celor aflati intr-o situatie dificila, saraci, vulnerabili sau fara o voce care sa ii reprezinte in comunitatile in care traiesc.

Aceasta este pozitia noastra si de ce este importanta:
Manifestul este o declaratie publica, care se adreseaza deopotriva fratilor nostri de credinta cat si intregii comunitati umane.
A declara cine suntem si care este pozitia noastra in viata publica prezinta importanta datorita faptului ca noi Evanghelicii din America impreuna cu oameni de diferite credinte si ideologii, ne aflam intr-una dintre cele mai provocatoare situatii ale epocii noastre –chemarea de a convietui in ciuda diferentelor profunde care exista intre noi. Aceasta provocare este si mai radicala cand diferentele ideologice si religioase sunt fundamentale si imposibil de rezolvat si cand aceste diferente nu sunt numai cu privire la conceptia personala despre lume si viata ci si intre diferitele moduri de viata care coexista in acelasi timp in societate.
Locul religiei in viata oamenilor este de o mare importanta. Nimic nu este mai natural si necesar decat cautarea umana pentru semnificatie si apartenenta, pentru a da sens lumii si a gasi siguranta vietii. Cand acesata cautare este insotita de dreptul libertatii de constiinta, acesta produce o mare diversitate de credinte si moduri de viata liber alese, unele religioase si transcedentale, altele seculare si naturalistice.
Totusi, credintele diferite si familiile de credinte diferite furnizeaza raspunsuri foarte diferite la problemele de viata si aceste diferente au o influenta decisiva nu numai pentru indivizi ci si pentru societate si intreaga civilizatie. A invata sa convietuim cu aceste diferente profunde are implicatii importante atat pentru indivizi cat si pentru natiuni. Dezbaterile, deliberarile si deciziile despre semnificatia acestora pentru viata noastra in comunitate sunt de o importanta cruciala si inevitabile. Sunt de neconceput alternative ca si-constrangerea prin tiranie ori ideea teribila a lui Nietzsche - „razboaiele spiritului”.
Noi insine am ajuns sa credem ca Isus din Nazaret este „Calea, Adevarul si Viata” si de aceea se cer schimbari importante celor care il urmeaza pe El, necesita o schimbare radicala a modului cum privim viata umana si o hotaratoare diferenta in modul de a trai de a gandi si a actiona.
Scopul nostru aici este sa facem o declaratie foarte clara catre concetatenii nostri precum si fratilor nostri de credinta, indiferent daca ei se considera prieteni, sceptici, indecisi sau dusmani. Dorinta noastra este sa definim ce inseamna a fi evanghelic si ce implicatii are pentru covietuirea noastra alaturi de concetatenii nostri, in viata publica si in acelasi timp alaturi de ceilalti oameni de pe intreaga planeta.
Noi realizam ca sunt trei mari sarcini pe care le au de indeplinit Evanghelicii.

1. Noi trebuie sa reafirmam identitatea noastra

Prima noastra obligatie este sa reafirmam cine suntem noi. Evanghelicii sunt crestini care se definesc pe ei insisi, credinta lor si viata lor in concordanta cu Veste Buna a lui Isus din Nazaret. Crezand ca Evanghelia lui Isus este vestea buna a lui Dumnezeu pentru intreaga lume, noi declaram impreuna cu apostolul Pavel ca noua „nu ne este rusine de evanghelia lui Hristos, pentru ca ea este puterea lui Dumnezeu pentru mantuire”. Contrar intelegerii gresite care este raspandita astazi, noi evanghelicii trebuie sa fim definiti teologic si nu politic, social sau cultural.
In spatele acestei afirmatii sta faptul ca identitatea este pretioasa si are o semnificatie puternica pentru grupuri cat si pentru indivizi. In sensul liberal clasic al intelegerii libertatii, identitatea este de o importanta capitala. Exista pericole grave in definirea politica, a identitatii noastre, de aceea noi insistam ca noi insine si nu carturarii sau presa, sau opinia publica, sa avem dreptul sa spunem ceea ce noi insine consideram ca suntem. Noi suntem ceea ce declaram ca suntem si ne impotrivim tuturor incercarilor de a fi prezentati in termeni care ar arata „adevaratele” motivatii si agenda noastra „reala”.
Evanghelicii definiti si intelesi in felul acesta, formeaza una dintre marile traditii care s-au dezvoltat in cadrul Bisericii Crestine de-a lungul secolelor. Noi apreciem, pe deplin principiile care definesc alte traditii majore si noi suntem alaturi de ei si lucram impreuna cu ei la problemele etice si sociale care ne preocupa in comun. La fel ca si ei noi suntem preocupati pentru o „credinta adevarata si o inchinare adevarata” si dedicati „universalitatii” Bisericii Crestine, de-a lungul secolelor, continentelor si culturilor, si de aceea axiomei centrale a credintei crestine exprimate in consensul Trinitarian si Cristologic al bisericii primare. Si totusi noi consideram importante convingerile Evanghelice care sunt distincte profund, fata de alte traditii, distinctii pe care le sustinem din cauza ca noi le vedem ca si adevaruri biblice care au fost recuperate de Reforma Protestanta, si sustinute de multe miscari de reinoire si de trezire care au urmat si care sunt vitale pentru o cunoastere sigura si mantuitoare a lui Dumnezeu - pe scurt, credinte care sunt in concordanta cu Vestea Buna a lui Isus.
De aceea Evanghelicii sunt cei care il urmeaza pe Isus Hristos, pe deplin crestini adevarati in sens clasic si in sens istoric de peste doua mii de ani. Evanghelicii sunt angajati sa gandeasca, sa actioneze si sa traiasca asa cum Isus a trait si a invatat si sa prezentam lumii acest adevar si Vestea Buna a lui in asa fel incat sa fim identificati ca si ucenici ai Lui.
Noi nu avem pretentia ca principiile Evanghelice care definesc credinta noastra si viata noastra potrivit cu Vestea Buna a lui Isus sunt numai ale noastre in mod unic. Scopul nostru nu este sa atacam sau sa excludem ci sa reamintim si sa reafirmam si deci sa adunam si sa reformam. Pentru noi este important sa definim imperativul si telul suprem al celor care vor urma calea lui Isus.
In acelasi timp, de obicei, noi nu conducem in public sub numele de Evanghelic. Noi suntem simpli crestini, sau dintre cei care il urmeaza pe Isus sau care adera la crestinismul redus la esente, dar principiile Evanghelice sunt capitale pentru modul cum vedem si practicam credinta noastra.
Aceasta este usor de spus dar este o mare provocare de a trai conform acestora. A fi Evanghelic si a defini credinta noastra si viata noastra conform Vestii Bune a lui Isus asa cum ne invata Biblia, inseamna sa ne supunem vietile noastre in intregime domniei lui Isus, si adevarurilor si modului de a trai care il cere El de la urmasii Lui, pentru ca ei sa poata deveni ca EL, sa traiasca asa cum EL a invatat si sa creada asa cum El a crezut.