"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Fara indoiala campania “#MeToo” este una din cele mai rasunatoare forme de justitie sociala, demascand ipocrizia unei societati ce se credea avansata, elitista si care functiona in baza unor instincte primitive. Desigur campania nu este scutita de exagerari si mistificari – arsenalul feminismului exarcerbat -  dar intreaga situatie predispune spre o privire atenta ce implica respect si pretuire fata de fiintele feminine ce trec prin diferite forme de abuzuri - domestic, profesional, spiritual – este mai mult decat necesara.

Biblia prezinta aspecte ale istoriei umane in cele mai inaltatoare si decadente ipostaze ale sale. Ceea ce vei citi in continuare nu are menirea de a denigra personaje biblice ce au fost definite precis de Dumnezeu ci a stimula o alta perspectiva asupra unor evenimente ce merita intelese si explorate in detaliu.

Legat de fenomenul #MeToo relatarea biblica despre David si Batseba mi-a venit imediat in minte. Textul biblic relatat in cartea 2 Samuel capitolul 11 abunda in detalii ce nu converg cu o interpretare “impaciutoare” a situatiei.

Faptul ca imparatul evreu David, catalogat  “om dupa inima lui Dumnezeu” a avut o placere/scapare in afara casatoriei (de fapt mai multe, David a fost poligam) este receptionata ca o vinovatie impartita/distribuita dar se poate porni si o alta varianta interpretativ-aplicativa a textului biblic.

In privinta lui Batseba, majoritatea omenilor o judeca pentru posibila ei postura ofensatoare captata in picturi celebre de Rembrand sau Jean-Léon Gérôme ori exprimata cinematic de actrita Susan Hayword ce a fost nominalizata la 5 premii Oscar pentru rolul ei din pelicula “David si Batsheba” aparuta in anul 1951.

            Batseba este in lumea cititorilor de Biblie un personaj de o reputatie indoielnica – insa avem dreptul de a chestiona asta, inca o data, nu? Recitind textul biblic de cateva ori si legand detalii ale situatiei sociale din acele vremuri am realizat ca Batseba avea repsonsabilitati limitate in situatia aceea neclara, confuza si de aceea trebuie sa fim atenti cu portretizarea caracterului ei.

 

Iata cateva detalii din 2 Samuel capitolul 11 ce pot clarifica/limpezi situatia:

Tindem sa credem ca Batseba se imbaia pe acoperisul casei – in cel mai inalt punct, cu o vizibilitate maxima. Asocieri culturale cu textul biblic pot da de inteles ca locul era destul de bine ingradit.

Se crede despre ca ea a fost complet dezbracata. Textul biblic in ebraica nu lasa de inteles neaparat lucrul acesta. Ea putea sa isi spele parul sau picioarele, trupul putand fi complet acoperit.

Ne-a fost indusa ideea ca Batseba era o femeie indecenta ce a facut un maret rege sa cada. Ne gandim mai putin ca regele avea si altceva de vazut…

Credem apoi ca Batseba a venit la palatul regal cu bucurie. Textul biblic spune ca David a trimis dupa ea supusi – retine pluralul -

Situatia este descrisa/inteleasa ca o relatie extramaritala pentru cei doi dar in aceiasi masura poate fi si un viol/abuz fizic.

Tindem a crede ca Batseba a fost initiatoarea situatiei si trebuie sa poarte toata vinovatia. Biblia spune insa ca vinovatia ii apartine lui David.

De ce conteza aceste detalii? Pentru ca ele pot oferi diferite nuante interpretative chair pentru viata practica intr-un mediu crestin. Am realizat ca modul in care interpretam situatiile prezentate in Biblie inflenteaza modul in care interpretam evenimentele ce se desfasoara in jurul nostru.

 

Abuzul manifestat intr-o pozitie de putere este intalnit in orice institutie si din nefericire comunitatile eclesiastice nu fac exceptie.

Ultimele luni au adus in fata opiniei publice varii sitauatii despre crestini aflati in pozitii de autoritate ce au demonstrat o slaba intelgere si discernamant a abuzurilor emotional-sexuale fata de femei si copii. 

 

Situatia biblica in care s-au aflat David si Batseba prezinta reflexii pentru vremurile noastre. Daca ne gandim ca Batseba era o victima si nu generatoare de pacat,  intreaga naratiune biblica se schimba si merge in directia in care curajosul prooroc Natan prezinta intelegerea sa.

 

O privire in detaliu a textului biblic o poate prezenta pe Batseba in trei ipostaze: o persoana  imorala si complice, o persoana ce este recuperata de pe drumul vinovatiei sau o victima fara ajutor.

Unii vor crede ca Batseba a initiat toata aceasta problema si nu ar avea nicio mustare de constiinta in ceea ce priveste pacatul comis.  Femeia initiaza - femeia e de vina. Altii pot vedea in ea o persoana ce a pacatuit si are nevoie de recuperare, de ajutorul lui Dumnezeu in a scapa de povara pacatului. Altii o privesc ca o victima inocenta, fara posibilitatea de a se apara sau refuza.

In prezentarea biblica vor fi unii care il vor scuza pe David ca a pacatuit circumstantial si ca a urmat uzantele sociale ale vremii sale in timp ce Batseba este vazuta o provocatoare la pacat si autorul moral al caderii lui David.

Intamplarea din Biblie ne ajuta sa vedem repercusiunile negative ale unei intelegeri partiale ce contureaza stereotipuri negative. Prea des victimele sunt vazute o parte a problemei.

Intr-un interviu acordat  Chicago Tribune, directorul organizatiei Force, Rebecca Nagle, sublinia ca “ideea ca victima are partea ei de vina a incurajat intr-un fel proliferarea violurilor si abuzurilor fizice in USA”.

            S-a conturat in societate un mit in care femeile sunt vazute factorul responsabil pentru decaderea barbatilor.

             

Recent un student al North Carolina State University a inceput sa lucreze la un proiect ce le-ar putea ajuta pe femei/tinere sa previna eventuale incercari de abuzuri fizice. Mai concret era vorba despre un lac de unghii prin care persoanele feminine ar puterea detecta in contextul unor intalniri de socializare daca le-a fost pusa o substanta nociva in paharele lor.  Abuzurile fizice asupra femeilor se intampla intr-o proportie destul de mare in centrele universitare, in special in cadrul unor intalniri de socializare. Ideea merita a fi retinuta desi nu este finalizata inca si oarecum pare sa trateze simptomele, efectele si nu radacina problemei.

  

Relatarea biblica a intalnirii dintre David si Batseba este vazut ca o “aventura” dorita de amandoi si nu ca un abuz fizic al unei persoane aflate in pozitie de putere. Textul biblic ne ajuta sa intelegem ca uneori liderii spirituali sunt generatori de abuz. Abuzeaza de pozitia in care sunt si apoi de oamenii ce sunt in jurul lor. David este fara indoiala un caracter biblic definit prin luptele sale. L-a infrant pe Goliat. Si-a iertat dusmanul (Saul). A condus intreaga natiune la inchinare inaintea lui Dumnezeu compunand psalmi, cantari de inchinare. A fost denumit un om dupa inima lui Dumnezeu. Si cu toate acestea a abuzat de puterea pe care a avut-o distrugand o familie, un cuplu (Urie si Batseba).

 

Contrastul moral dintre David si Urie este evident. In timpul in care David o aducea in patul sau regal pe Batseba, Urie se lupta cu amonitii. Cand David i-a dat o premisie si l-a chemat acasa pentru a se intalni cu Batseba, Urie a simtit ca este dezonorant fata de ceilalti soldati ca el sa doarma intr-un pat moale in timp ce ei luptau. Un soldat loial, abstinent si gata se sacrificiu contrastaza puternic cu un David neloial, indulgent si care crede ca merita tot ce-i doreste inima.

 

A fost nevoie de vorbele simple, directe ale profetului Natan pentru ca David sa realizeze starea pe care a generat-o prin pacatul sau.

 

Mi-as dori sa vad ca David este singurul lider spiritual ce a abuzat de pozita sa…insa nu este asa. Abuzul este un generator al destramarilor relationale cu efecte profunde in societate.

 

In 2014 a fost publicat un articol in  Leadership Journal al carui autor molestase sexual un tanar din biserica sa. A fost nevoie de o camapanie publica pentru ca editorii publicatiei crestine sa opreasca difuzarea materialelor scrise de repsectiva persoana. Valoare textului era buna insa promovarea autorului ca un om de valoare in pofida caracterului si actelor sale reprobabile arata un dublu standard ce nu trebuie sa existe in comunitatile crestine.

 

Desi este un act dureros si reprobabil, abuzul fizic nu trebuie ascuns – trebuie vorbit despre el. Expunerea acestor situatii nu este doar un act de justitie, este un pas spre vindecare, iertare, pocainta.

 

Emanuel C. PAVEL, Vancouver,  BC.

www.blog.punctul.com