"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

In fata avalansei de rautate, necinste, durere, coruptie, minciuna, am vazut multi oameni blocati in dezamagirea ca Dumnezeu este pana la urma doar o idee ce se plimba dintr-o carte intr-alta, de la predica la alta, si nu o Persoana. Citeam recent despre trecerea de la crestinism la ateism a unui cantautor ce a realizat destule piese de inchinare (interpetate in biserici si auzite la radio) si care motiva decizia sa fiind deziluzionat de modul in care Dumnezeu nu face nimic – este total absent.

 

Dezamagirea si-a facut poate loc – in diferite faze  - si in inmile noastre. Parca nu am vrea sa simtim asadar in acelasi timp nimic altceva nu ofera un raspuns intrebarilor noastre. Nu suntem singuri… iar Evanghelia ne ajuta prin prezentarea experientei unui stalucit exemplar al umanitatii.

 

Ioan Boterzatorul , ultimul profet al Vechiului Testament, venit sa lucreze in duhul si puterea lui Ilie (Matei 3:1-12, 11:11-14), predica botezul pocaintei si ii indruma radical pe oameni spre Isus Christos. In urma mesajelor taioase la adresa liderilor politici a fost aruncat in inchisoare. Dupa o vreme petrecuta acolo Ioan a inceput sa se intrebe daca Isus este Cel ce va realiza lucrarea lui Mesia. Asa ca isi timite ucenicii sa-L intrepe pe Domnul Isus: “Tu esti Mesia sau trebuie sa asteptam pe altul?”

 

Interbarea este dura si e greu sa o vedem pe buzele unui om ce avea o devotiune unica in timpul sau si prezentase o legatura speciala cu Isus Christos.

 

Unii comentatori biblici (Calvin si J.C. Ryle intre ei) se tem sa-l evidentieze pe Ioan ca fiind autorul intrebarii si o pun pe seama posibilei intrerpretari sau distorsionari a ucenicilor. Insa nu, Evanghelia nu ne lasa sa intelegem gresit. Isus incepe raspunsul Sau: “Mergeti si spuneti lui Ioan…”(Matei 11.4)

 

Dezamagirea lui Ioan privitoare al Isus suprinde mai ales daca ne aducem aminte ca Ioan a fost cel care a recunoscut vocea Mariei – mama Domnului – inca pe cand era nenascut (Luca 1:41). Mai tarziu, Ioan este cel care il boteaza pe Isus (Matei 3:13) si a vazut Duhul Sfant coborand peste EL (Matei 3:16). Este cel ce se pozitioneaza intr-o postura smerita declarandu-si nevrednicia a dezlega cureaua de la incaltamintea lui Isus  (Ioan 1:27), si ca Isus Christos va avea sa boteze cu Duhul Sfant si cu foc (Matei 3:11), prezentandu-L deschis pe Isus drept Mielul lui Dumnezeu care va purta pacatul lumii (Ioan 1:29)

 

Ioan statea bine cu teologia si pentru el Isus nu era un necunoscut. De aceea intebarea sa nu se refera direct la cine era Isus si mai mult la ce face Isus daca este Isus. Altfel spus… daca noi chemam un tamplar sa ne reparea podeaua si el vine si incepe sa lucreze la tabloul electric il oprim si-l intrebam: “Esti tamplar sau sa caut pe altul, ca vad ca te uiti la sigurante si cabluri…? Intrebarea nu este despre CINE este ci se refera la CE face.

Daca intelegem intrebarea lui Ioan in felul acesta incepem sa pricepem putin din ajutorul ce il gasim in experienta sa.

 

Ioan avea un set de intelegeri si asteptari despre cum va trebui sa se manifeste Isus si ce sa faca.  Sa ne amintim o parte din discursul lui Ioan : “Toporul este pus deja la rădăcina copacilor! Prin urmare, orice pom care nu face roade bune este tăiat şi aruncat în foc.  Eu vă botez cu apă spre pocăinţă, dar după Mine vine Cel Ce este mai puternic decât mine, Căruia eu nu sunt vrednic să-I duc sandalele! El vă va boteza cu Duhul Sfânt şi cu foc. El Îşi are în mână furca de treierat; Îşi va curăţi aria de treierat şi Îşi va strânge grâul în hambar; pleava însă o va arde într-un foc care nu se stinge.” (Matei 3:10-12, NTR). Ioan stia Vechiul Testament, stia ca Mesia este un eliberator al Israelului de sub dominarea strainilor. Asa l-a prezentat pe Isus iar Acesta se plimba prin Galileea ajutandu-i pe saraci si pe bolnavi. Ioan stia asta si nu intelegea cand va veni focul acela ce va mistui prin dominare straina, orice politician corupt, ce va indrepta orice lege sociala neblibica, etc. Unde este judecata? De ce este Irod inca pe tron? De ce sunt inca in inchisoare? Toate intrebari legate de ce se facea sau de ce nu se facea?

 

Nu era vorba ca Ioan nu intelgea lucrarea vindecatoare a Lui Isus. El stia ca toate acestea erau minuni divine. Asteptarile sale erau orbite de interpretarea pe care o avea despre metodele pe care Isus le folosea ca Mesia. De aceea Isus raspunde ca unui cunoscator de manuscrise vechi – bun la doctrina - cu un rezumat al pasajelor din  Isaia 35:5-6 si Isaia 61:1. “Duceţi-vă şi spuneţi-i lui Ioan ceea ce vedeţi şi auziţi: orbii văd, şchiopii umblă, leproşii sunt curăţiţi, surzii aud, morţii sunt înviaţi, iar săracilor li se vesteşte Evanghelia. (Matei 11:4-5). Isus a venit sa inalture blestemul neputintei, sa aduca innoirea lucrurilor. Ioan vedea acestea si nu le intelgea valoarea pentru ca el se gandea la ceva rapid, mare, puternic si impresionant.

 

Isus are un cuvant pentru mine si pentru tine cand suntem dezamagiti de ce ingaduie El toate nedreptatile pe lume – cand suntem cartitori fata de progresul asa de incet al Evangheliei  in orasul in care suntem, cand ne plangem de ineficienta bisericii, etc. El i-a spus lui Ioan si noua: “Fericit este cel care nu se poticneşte în Mine!” (Matei 11.6)

 

Ioan s-a impiedicat nu pentru ca nu stia ca Isus este Mesia; s-a impeidicat pentru ca nu accepta metodele prin care Isus lucra la inaintarea Imparatiei Sale.

 

Problema noastra este ca noi nu intelegem metodele prin care Dumnezeu lucreaza in lume, ca e prea incet si nerelevant. De aceea noi vrem strategii bisericesti cu rezultate garantate. Vrem sa ne creasca adrenalina dupa fiecare intalnire de inchinare si mesaj biblic. Vrem metode de evanghelizare eficiente 100% ca nu avem timp de pierdut.

 

Suntem obisnuiti sa spunem ca traim sub tirania urgentei. Dependenta la un flux neintrerupt de interactiune media ne face sa credem ca ceea ce se intampla acum este cel ma important. Insa sunt multe cai prin care biserica, si fiecare crestin, poate sa fie sare si lumina spunand celor din jur cum sa se opreasa din aceasta cursa a tiraniei momenutului.

De feicare data cand deschidem Biblia in loc de Facebook (ori alteceva asemanator…) noi permitem experientelor din trecut sa ne dea speranta pentru viitor.  De fiecare daca cand noi postim amintim trupurilor naostre ca durerea din viata aceata nu poate fi comparata cu goria ce vine. De fiecare data cand venim la inchinare ne marturisim unii altora ca cel mai important lucru nu este ce s-a intamplat acum ci ceea ce s-a intamplat la Cruce si ce va fi cand Isus se va arata din nou.

 

Oswald Chambers spunea: “Noi consideram slujre cand facem o fapta crestina; Isus considera slujire ceea ce suntem pentru El.”

 

Domnul Isus spune: “binecuvnatat este cel ce nu este ofensat de modul in care Eu lucrez”. Isus promite astfel o binecuvnatare celor ce Il imbratiseaza pe El cu totul si cred deplin in Suveranitatea manifestarii Sale.

 

Emanuel C. Pavel – Vancouver B.C.

www.blog.punctul.com