"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Evenimentele prin care ne derulam la pas viata provoaca spre analize etice la nivel personal si de grup. Prabusirea publica a standardelor morale crestine la nivelul unor conducatori sau grupari eclesiale alimenteaza debusolarea morala. Si cand nici crestinii nu mai stiu directia, care mai este standardul acum?

Unii oameni vad totul in alb si negru, corect si gresit, bine si rau. Alții vad un imens ocean de gri, cateodata albastru bleu, alteori verde pal, in care nimic nu este clar. De fapt, cred ca pozitia cea mai buna este data de balansarea unor opinii, dar aceasta abordare necesita o enorm de buna intelepciune.

Desigur viața ar putea fi mai usoara daca Scriptura ar conține un raspuns clar pentru fiecare posibila dilema etica. Insa pur si simplu nu este asa. De fapt, Biblia nu ofera nici macar un raspuns definitiv la fiecare intrebare etica care este discutata in paginile sale. Provocarea pentru fiecare om credincios si fidel Domnului Christos este de a face alegeri corecte atunci când mergi perioade dificile ce pot predispune la zone “gri” ale vieții. Care pot fi reperele unor decizii etice in aceste situatii? Sau in orice situatie?

Mai toata lumea agreaza in portiuni mari standardului etic biblic. De exemplu, „Sa nu furi” nu se aplica doar casieritei de la magazinul local. Se aplica tuturor - bogați sau saraci, tineri sau batrâni. Dincolo de mandatele biblice evidente, totusi, exista o lume a preferințelor, a opțiunilor si parerilor in care ceea ce este potrivit pentru o persoana poate sa nu fie deloc in regula pentru alta.

Asadar avem nevoie de un filtru care sa ajute luarea unor decizii etice in ceea ce priveste problemele care nu sunt abordate specific intr-un pasaj sau altul al Scripturii.
Este intersant ca nu te poti ghida mereu nici doar dupa sistemul legislativ local intrucat acesta mentioneaza ce este permis, dar nu ceea ce ar trebui sa faci intotdeauna. In aceasta directie unul din fostii judecatori ai Curtii Supreme din SUA , Potter Stewart, spunea: „Etica cunoaste diferența dintre ceea ce aveți dreptul de a face si ceea ce este corect sa faceți”.

Deci, ce filtru decizional-etic ar trebui sa folosim? Exista lanturi decizionale la nivel etic – cel al Universitatii Harvard – este unul din cele mai folosite, insa nu este aplicabil in orice circumstanta. Atunci adevarul incorporat in Biblie devine standardul aplicabil in orice situație. Doua din pasajele ce pot constitui un bun filtru pentru orice credincios sunt cele scrise de Apostolul Pavel (Romani 14 si 1 Corinteni 10: 23-33), ambele tratând in mod specific daca un credincios ar trebui sa manânce carne oferita idolilor. Nu aplicatia este in discutie (a manca sa nu) ci principiile care au ghidat discuția apostolului Pavel cu privire la aceasta problema pot fi aplicate si zonelor gri de astazi.
Aceste intrebari - extrase direct din aceste doua pasaje - pot fi folosite ca un test pentru a ajuta la determinarea raspunsului corect la o dilema etica. Daca raspunsul la oricare dintre aceste intrebari este negativ, atunci nu ar trebui sa il facem. Iata-le:

 - Este permis? (Daca exista o porunca biblica clara impotriva ei, atunci nu este permisa.)
  -  Va duce la pace si intelegere relationala?
  -  Este benefic, profitabil sau constructiv?
  -  Are in vedere binele altora?
  -  Va determina o alta persona credincioasa sa se impiedice?
  -  Aduce onoare numelui si reputației lui Dumnezeu?

Un „nu” la oricare dintre aceste intrebari ar trebui sa insemne un „nu” la orice decizie.
Acest set de intrebari nu se aplica doar evenimentelor importante ci oricaror situatii, pentru ca folosirea in repetate rânduri ne predispune spre obicieuri morale bune. Comportamentul etic nu este o decizie de ultim moment dupa cum spunea si Aristotel, „Suntem ceea ce facem in mod repetat”. Efectuarea de alegeri etice pe probleme mici face mai usoara identificarea alegerii corecte cu privire la problemele mai mari. De obicei, limitele noastre etice sunt tocite de micile alegeri zilnice, nu de efortul unei singure decizii uriase.

Cu alte cuvinte, daca convingerile personale nu sunt stabilite inainte de a ajunge la o intersecție etica, este naiv, daca nu chiar absurd sa crezi ca vom face o alegere buna.
Este bine sa ne deprindem in abordari mature, echilibrate si aici prietenii din jur au o mare importanta.  Donald Miller scria la un moment dat, “devii ca prietenii tai, asa ca alege prieteni care iți vor intari hotarârea etica”. Cel mai mare test al convingerilor unei persoane vine adesea atunci când suntem detasat de o subcultura (eventual bisericeasca) confortabila centrata pe Isus Christos, In aceste momente este bine sa stim ca prieteni credinciosi sunt inca acolo si ne pot ghida in directia etica.

Situatiile actuale ne pot solicita nivelul etic mai mult decat pana acum. Atentia noastra spre ceea ce este adevarat, bine si frumos trebuie sa ramâna mereu la fel. Vom pasi prin intersectii etice in fiecare zi. Finalmente nu esti chemat doar a face ce trebuie la momentul oportun ci de a arata imaginea christica intr-o lume fara busola morala.

Dupa cum spunea profesorul biblic englez N.T. Wright: „Etica crestina nu este o chestiune de a descoperi ce se intâmpla in lume si de a fi in acord cu aceasta. Nu este o chestiune de a face lucruri pentru a câstiga favoarea lui Dumnezeu. Nu este vorba despre incercarea de a asculta carțile de reguli prafuite de demult sau de departe. Este vorba de intonarea in prezent, a melodiilor pe care le vom cânta in lumea noua a lui Dumnezeu.”

Emanuel C. Pavel, Vancouver BC, Canada