"Cercetați toate lucrurile, si păstrați ce este bun!"

Apostolul Pavel

Ti-ai prins vreodata degetul in usa? Sau te-ai lovit cu degetul mic de la picior de vreun corp de mobila? Durerea este imediata, puternica, intensa. In acel moment nu te mai poti gandi la nimic altceva. Intreaga lume se reduce la durerea unui deget fie el si de la picior. Nimic altceva nu mai conteaza pentru cateva secunde. Insa dupa un timp, cand durerea dispare, iți dai seama ca deși nu a fost o experiența placuta, durerea nu ne mai domina gandirea.

Asta ne face durerea, ne reduce perspectiva. Cand suferim, fie ca este fizic sau emoțional, tot ce ne pasa in acel moment este durerea pe care o simțim. Nu avem chef de discuții filosofice și nu mai putem pune lucrurile in perspectiva corecta. Ceea ce simtim, durerea noastra, este cel mai important lucru din lume pentru noi.

Cred ca in timpul acesta destul de bulversant pe care il traversam devenim oameni cu o perspectiva deformata.
In Evanghelia lui Matei (cap 18) Domnul Isus prezinta o intamplare care evidentiaza ideea unei perspective corecte. Christos a spus ucenicilor sai despre un slujitor care avea o datorie de zece mii de talanți iertata de un rege milostiv. Aceasta este o suma uimitoare de bani. Este dificil de convertit exact in termeni moderni, deoarece un talant a fost din punct de vedere tehnic o greutate (in jur de 30 kg) și nu o unitate de moneda; a variat ca valoare in funcție de materialul cantarit. Daca presupunem ca talantul era de argint, fiecare ar fi in valoare de aproximativ 6000 de denari, aproximativ douazeci de ani de salariu pentru un zilier. Daca luam ratele minime actuale de plata, datoria iertata de milostivul rege ar fi de cateva miliarde de dolari. Da, miliarde, nu milioane. Suma este uimitor de grozava și a ierta aceasta datorie arata incredibila indurare a regelui.    

Intretasuta in aceasta imagine este prezentare clara a Evangheliei. Cu toții suntem pacatoși care avem o datorie in fața lui Dumnezeu din cauza razvratirii noastre. Acea datorie este masiva, lucru pe care nu l-am putea rambursa niciodata. Vom putea avea intrare inaintea lui Dumnezeu numai daca El ne iarta datoria. De obicei perspectiva pe care o avem asupra noua insine este ca suntem foarte buni cu ceva accente/aspecte rele din cand in cand. Parabola prezentata de Mantuitorul ne arata ca suntem total pierduti si avem nevoie de mila. Cu adevarat ni s-a iertat mult.    

De ce folosește Isus Christos un numar atat de mare atunci cand descrie datoria pe care slujitorul o are fața de rege? Pentru a pune in perspectiva corecta iertarea pe care suntem datori sa o aratam celor din jur, celorlalți credincioși. Pilda continua sa descrie pe slujitorul iertat intalnindu-se apoi cu un coleg de slujba care ii datora o suta de denari. Aceasta este o suma rezonabila de bani, aproximativ trei luni de salariu pentru un zilier. Primul slujitor nu a invațat lecția despre iertarea propriei sale datorii și nu arata mila fratelui sau, cerandu-i sa ramburseze datoria.

Mesajul parabolei este clar: trebuie sa ne iertam frații. Ne poate fi greu, pare ca va costa mai mult, dar daca vedem lucrurile in perspectiva a ceea ce a facut Dumnezeu pentru noi, nu avem alta cale de ales. De fapt, Isus o numește o problema atat de importanta, incat slujitorul care nu ierta se afla sub judecata lui Dumnezeu. Acțiunile sale au dezvaluit ca nu a apreciat iertarea si mila lui Dumnezeu.

Toate acestea depind de perspectiva. Datoria pe care al doilea slujitor o avea era semnificativa si adesea, raul pe care ni l-au provocat alți oameni este insemnat. Nu vreau sa minimalizez durerea resimtita de cei tradati, cei ce au fost deteriorati spiritual si fizic chiar de catre proprii lor frati. Parabola Mantuitorului este clara si in acest sens: raul pe care ni l-ar putea provoca alții, datoria pe care au acumulat-o, poate fi foarte mare. Și in mijlocul acelei dureri, nu putem vedea cum i-am putea ierta. Suntem prea raniți. Este ca și cand ne-am prinde degetul in ușa. Ne trezim gandindu-ne la cat de nedreapta este situația noastra. Ne oprim asupra durerii noastre. Și nu putem vedea sau chiar lua in considerare iertarea ce depinde de noi.

Domnul Isus ne spune sa ne extindem perspectiva. Acest lucru nu este usor atunci cand suferim, dar nu imposibil nici unui om. Dumnezeu ne-a iertat mult mai rau decat oricat ne-ar putea face altii. Daca suntem oameni iertați, iar iertarea a venit cu prețul morții Fiului lui Dumnezeu, atunci trebuie sa iertam. Chiar și cand doare.

Iertarea este dificila si nu prea pare un lucru extra, ceva optional pentru oamenii credinciosi. Daca aveți pe cineva cu care nu ați facut niciodata vreun efort sa va impacați sau sa iertați, rugați-va pentru asta. Gandește-te la ce s-a facut pentru tine. Apoi gandește-te la ce a facut Dumnezeu pentru tine și in ce stare te-ai afla daca Dumnezeu s-ar gandi doar la durerea Lui și nu ar fi acționat niciodata pentru a ierta si plati datoria noastra.

Dumnezeul nostru este un Dumnezeu caruia ii place sa binecuvanteze acțiunile noastre de impacare. Avem un Dumnezeu care știe durerea si care suporta costul iertarii celor care L-au ranit.

Iertarea este un dar exceptional pe care Dumnezeu ni l-a oferit. Il iubim si onoram pe Domnul Isus in masura in care ne aliniem viata la valorile Cerului.



Emanuel C. Pavel
Vancouver, BC, Canada