Background Image
Previous Page  7 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 24 Next Page
Page Background

ROMANIANTIMES

7

Meditații est-etice

Probabil sunt treizeci și cinci de ani, dacă

nu mai mult, de când am avut pentru

prima oară visul de care vă voi vorbi în

cele ce urmează. Unul dintre acele vise

care au menirea să-și hipnotizeze autorul,

adoptându-l ca pe un animal de companie.

Dar nu cu scopul de a-l alina, ci de a-l

pedepsi. Prin memoria care nu iartă și nu

repară.

Mai întâi, totul se petrecea pe vremea lui

Ceaușescu. Poate că eram încă studentă

în București, poate că deja lucram, tot în

București, adică la locul demuncăundemă

trimisese țara, obligatoriu, după absolvirea

facultății din Universitatea bucureșteană,

conform repartiției guvernamentale și

legislației muncii din epocă.

Trăind înCapitală, eramadeseamobilizați,

fie ca studenți, fie ca angajați, să mergem

“la stâlp”. Dacă nu răspundeai chemării

atunci când erai convocat “la stâlp”, riscai

sancțiuni: denunțuri la dosarul personal,

luarea în evidență de către

partid și

organe

, tot felul de complicații care să nu-

ți ușureze deloc viața mai departe. Pentru

că invitația și convocarea de a te afla

“la stâlp”, în data de, la ora de, trebuia

să fie un gest de onoare și de stimă pe

care Sistemul îl făcea față de tine, bietul

muritor. Puteai lipsi de la „stâlp” numai

dacă, Doamne ferește, aveai certificat

Angela FURTUNĂ

medical. Însă cine se eschiva sistematic

să participe cu entuziasm la acțiunile de

la “stâlp” sigur nu-și iubea patria, sigur

era un ins dușmănos, sigur trebuia pus sub

urmărire. Acesta era raționamentul Epocii

de Aur. Iar mașinăria de supraveghere

întru fidelizarea şi fanatizarea oamenilor

funcționa fără reproș. Orice individ

pus la index începea să fie supus unor

simultane şi interminabile presiuni sociale,

profesionale, personale, care treptat îl

izolau, îl expuneau oprobriului public şi

finalmente îl răpuneau. (Metodele s-au

transmis în regimul de azi, devenit vădit

mafiot-oligarhic în ultimul deceniu, şi

susţinut tot deoamenii regimului ceauşist şi

de metodele lor infailibile, de propagandă

şi de poliţie politică).

Ce era, însă, cu acest “la stâlp”? Și de

ce a devenit el subiect de coșmar pentru

atâţia, dar şi pentru mine, ca bucureștean

de adopție, alături de toți ceilalți

bucureșteni? Ei bine, Bucureștiul era

adesea străbătut de coloanele oficiale, fie

pe traseele centrale incluse în itinerarul

cotidian al familiei prezidențiale, fie

pe trasee mai periferice, de cartier, în

timpul vizitelor Tovarășului şi Tovarăşei

pe la diverse fabrici și uzine, platforme

sau șantiere, terenuri de sistematizare

urbană sau locuri cu importanță istorică

sau culturală, majoritatea fiind periodic

ridicate la rang de fetişuri totalitare. Totul,

evident, era supus intereselorPropagandei

oficiale și eficientului său aparat. Atunci

când Tovarășului i se organiza o baie de

mulțime în cartierul unde locuiai tu sau în

care se găsea locul tău de muncă, aveau

loc pregătiri minuțioase, efectuate cu

săptămâni bune înainte de ora H. Se făcea

o curățenie strictă, maniacală, adesea

se efectuau rapid reparații ce fuseseră

îndelung amânate de decenii; aveau loc

spectaculoase mutații în peisaj, fie în cel

uman, fie chiar în cel natural, culminând

adesea cu vopsirea unor copaci, dar şi cu

alte “efecte scenice” devenite anecdotice,

între timp.

Ceea ce conta, finalmente, cel mai mult

pentru regia schemei de propagandă

era comasarea unui număr important de

cetăţeni în zonele desemnate a sluji drept

scene de delir și de cult al personalității,

în care Dictatorii dădeau mâna cu

poporul aflat înmaximă iubire ideologică.

Totul se petrecea în prezenţa presei şi a

televiziunii,importantearmedelucru,care

cosmetizau şi hiperbolizau totul şi care,

încă de a doua zi, redactau ştiri şi articole

ditirambice, deversate apoi în tot spaţiul

public mediatic, extrem de bine cenzurat

și manipulat, de îndoctrinare. Nu exista

alternativă. A fi prezent, cu entuziasm, şi

fluturând “cu elan” o floare şi un steguleţ,

a fi parte într-un astfel de grup uman

amplasat pe marginea şoselei, pe trotuare,

lângă copaci şi stâlpii de tensiune, lângă

poarta de intrare a uzinei sau a instituţiei,

însemna să fii „la stâlp”. Dacă făceai din

prezenţele tale „la stâlp” o regulă, şi,

dacă, în plus, emiteai public urale şi laude

“convingătoare” (comparabile azi numai

cu stilul nord-coreean) şi lacrimogene,

sigur puteai fi că te vei remarca şi că

vei fi recompensat ulterior, la avansări,

la deplasări sau premii. Erai, astfel, un

“model” de care regimul avea nevoie:

erai mielul obedient şi bucuros, care, prin

prezenţa sa încolonată în fericirea turmei

demonstra cât de mare e ataşamentul

poporului faţă de Partidul unic şi de Şeful

lui absolut.

Nu de puţine ori am fost şi noi convocaţi

„la stâlp”. Uneori am mers, pentru că

eram intimidaţi.Apoi ammai rărit-o, după

ce am început să inventăm tot felul de

motive, care mai de care mai patologice

și absurde, dar tocmai de aceea crezute.

Prin anii 1986, cred, mi-a apărut pentru

prima oară visul. Care se tot repeta, la

intervale din ce în ce mai mici. Și încă

revine, după un sfert de secol.

Visul era așa: se făcea că eram “la stâlp”,

printre alte sute de oameni. Urmau să

sosească, din clipă în clipă, în vizită

La stâlp, la zid

VAURMA

de lucru, Ceauşescu & Ceauşeasca, iar

tovarăşii din facultate sau din instituţie

ne convocaseră să fim acolo, să fluturăm

steaguri de pânză şi steguleţe de hârtie, să

strigăm lozinci prestabilite, de adeziune şi

adorare, chiar și cei care nu eram membri

de partid. Pe măsură ce ne adunam tot mai

mulţi, creştea presiunea din grupuri, eram

din ce în ce mai înghesuiţi și nervoși. Atât

de înghesuiţi, încât ne sufocamunii pe alţii,

încercând să ne cocoţăm mai sus, şi mai

sus, în căutarea unei guri de aer în plus.

Aerul fierbinte și viermuiala trupurilor

noastre generau un fluid care ne ștergea

amprentele vocale, vizuale, olfactive,

tactile. Eram o masă fluid-vâscoasă. La

un moment dat, am observat ceva ciudat:

nici unul dintre noi, din cei convocaţi la

„stâlp”, nu mai avea chip. Eram un puzzle

de entități, simultan, mumii și viermi, în

uniforme şi fără chip. Totul învăluit într-

un soi de amnios, umezeala ce pudrează

o cultură de ciuperci într-un beci, în

întuneric. Singurele persoane din acel

tablou, care mai aveau identitate și care

mai posedau chip, și încă unul luminos,

fosforescent, erau soții Ceauşescu, aşa

cum glisau, triumfali și dând din mâini,

chiar în acea clipă, la doi metri de noi şi

la doi metri deasupra noastră, în maşina

lor prezidenţială, decapotabilă. Dictatorii

și mitralierele lor: opt ochi sfredelitori ne

fixau intens.

Groaza de a nu avea chip și nici identitate,

în fața unui Tiran și a unei mitraliere îmi

exploda în minte.

Și mă trezeam din vis: cu o rafală în inimă

și în artere, în loc de puls. Într-o libertate

cățărătoare. Libertatea firișorului de sânge

împroșcat pe un zid.

Angela FURTUNĂ

Februarie 2018

(continuare din pagina 6)

Stins din Privire în Privire

„Dacă toți gândesc la fel nimeni nu gândește.” AMIN! Da, acolo unde unitatea este

confundată cu uniformitatea se naște tragedia spiritului uman. Înțelegem din ce în ce mai

mult că normele fără de norme ale „eliberării” cugetului uman sunt premisele idioțeniei

de masă care prind rădăcini acolo unde libertatea și originalitatea de expresie era cândva

la ea acasă. Stânga, elita liberală, au răspuns cu violență la Berkley University înaintea,

în timpul și după o cuvântare a cuiva din aripa dreaptă a spectrului politic. S-a produs o

animozitate aproape permanentă între două curente de gândire.

Deobicei singuraticii sunt cei care înnoată împotriva curentului lărgind limitele cunoașterii

dincolo de „norme”. Conformitatea socială reduce limitele la nivelul celui mai mic

numitor comun. Conformitatea este un pat Procustian. Iată cum este văzut singuraticul

liber cugetător de un mare și glorios liber cugetător al românimii:

...„Iar colo bătrânul dascăl, cu-a lui haină roasă-n coate,

Într-un calcul fără capăt tot socoate şi socoate

Şi de frig la piept şi-ncheie tremurând halatul vechi,

Îşi înfundă gâtu-n guler şi bumbacul în urechi;

Uscăţiv aşa cum este, gârbovit şi de nimic,

Universul fără margini e în degetul lui mic,

Căci sub fruntea-i viitorul şi trecutul se încheagă,

Noaptea-adânc-a veciniciei el în şiruri o dezleagă;”(

Mihai Eminescu - Scrisoarea 1)

Dincolo de „bătrânul dascăl” este vecinul de la capătul străzii care așteaptă un „ce mai

faci” de la mine sau de la tine, este boschetarul care așteaptă să-l vezi dincolo de hainele

slinoase, este un eu și un tu sub degetul altor cicumstanțe. Este timpul, cred, să ne dăm

seamă că suntem cine suntem prin rodul interacțiilor pe orizontală. Grupul restrâns, unde

individul este cunoscut prin numele lui mic, este vibrant și spiritual, este prosper prin

diversitatea și unicitatea idividului.

(continuare din pagina 6)

ne-a format si dat contur cuvintelor pe care sa le spunem in cadrul inchinarii noastre.

Crezurile crestine, citite, cantata, memorate ne poarta spre inchinare, oferind suport in

meditatile noastre.

Pe linie istorica majoritatea crezurilor au aparut in momente de confuzie

doctrinara, in perioade in care false invataturi atacau adevarul si oamenii aveau

nevoie de o resursa simpla pe care sa isi bazeze inchinarea lor. Intelegand nevoia

unor clarificari, parintii bisericii au inceput sa scrie si sa sumarizeze aceste afirmatii

despre manturie, cum trebuie inteleasa Sfanta Treime, despre umanitatea si divintatea

Domnului Isus Christos. Astfel credeurile au devenit vitale in biserici pentru

continuarea unei inchinari ce promova adevarul si nu minciuna.

Cand aceste credeuri au fost scrise si validate de parintii bisericii au oferit

protectie in fata erorilor doctrinare si in fata manipularilor, ale abuzurilor spirituale

de care biserica – din nefericire - nu a fost straina.

Scripta Manent - ceea ce este scris, ramane. Cunsocutul proverb latin

a aparut in conditii similar nevoii de a avea un text de referinta pentru a compara

validitatea unor decizii si afirmatii. Ceea ce nu este scris devine o sursa de influenta si

predispune spre amagire deschizand usa spre aparitia unor traditii orale ce sunt straine

de substanta Cuvantului divin.

In practica si enunt sunt traditii pe care bisericile le-au asimilat si chiar le-au

pozitionat ca adevar suprem. Aceste traditii verbale pot fi usor alterate, modificate

dupa bunul plac al unor lideri pentru ca ele nu pot fi verificate cu ceea ce este scris.

Astfel un credeu scris era un instrument de validare a credintei.

In toate aceste credeuri avem ecoul credintei sfintilor de la inceput, al

martirilor, al celor ce au acceptat si trait manturiea lui Dumenzeu. Crezurile ne ajuta

sa invatam din calatoria lor de credinta si sa fim directionati spre invataturi vitale

pentru trairea crestina in context bisericesc si in spatiul public, promovand adevarul

inteles prin Harul Domnului Isus Christos.

Emanuel C. Pavel, Vancouver B.C.

www.bloc.punctul.com

Acrede cu crez